Archive for March, 2011

3rd International Hot Air Balloon Festival

It has been a while since my last writing in Bahasa Melayu. This time, I will “report” from Putrajaya in Bahasa Melayu.

Fiesta belon udara panas peringkat antarabangsa yang ke-3, telah diadakan di Presint 2, Putrajaya. Program tersebut telah berlangsung dari 17 hingga 20 Mac 2011. Ini merupakan kali pertama saya mengikuti program seumpama ini.

Secara kebetulan, saya mengambil cuti ketika pesta itu berlangsung. Saya mengajak kawan fotografi ke pesta tersebut. Kami bertolak dari Shah Alam kira-kira 10pagi dan tiba di Putrajaya dalam 11pagi. Agak mengecewakan kerana tiada satu belon pun yang terbang pada ketika itu. Saya diberitahu belon-belon tersebut telah terbang pada pukul 7pagi tadi. Acara perlepasan belon seterusnya akan diadakan pada jam 6petang. Bermakna 7 jam dari masa saya sampai.

Kami memutuskan untuk tidak tunggu sehingga pukul 6 kerana terlalu lama. Jadi, buat sementara waktu, kami berlegar-legar di ruang karnival dengan mengambil gambar badut dan orang ramai.Haha. Helikopter dari “Sabah Air” turut menyertai program ini. Orang ramai dibenarkan untuk menaiki helikopter itu selama 5-7minit dengan bayaran sebanyak Rm130.

Setelah masing-masing penat dan bosan, kami pun beredar ke Shah Alam kira-kira pukul 2.30petang. Perasaan kecewa mula terbentuk apabila melihat jurugambar yang lain dapat mengambil gambar belon secara dekat pada sesi awal pagi. Nasib saya baik. Esok merupakan hari terakhir pesta itu dan saya tekad untuk datang awal pagi untuk mengambil gambar belon-belon tersebut.

HARI TERAKHIR; 20/3/2011

7.30pagi : Bertolak dari Semenyih terus ke Putrajaya mengambil masa kira-kira 30min.Tiba di Putrajaya kira-kira 8pagi.

Dari tempat letak kereta, saya sudah nampak beberapa buah belon telah terbang di udara. Tetapi ada 1-2 belon masih belum kembang.Jadi saya ambil kesempatan ini untuk mengambil gambar secara dekat. Hanya jurugambar sahaja yang dibenarkan berada dikawasan “pemasangan” belon udara.

Saya dikerumuni oleh kira-kira 20-30 jurugambar yang masing masing ingin mengambil gambar secara dekat. Disebabkan saya guna lensa biasa iaitu 55mm, jadi saya perlu berada betul-betul dekat dengan bakul belon untuk mengambil gambar; biarpun terpaksa berasak-asak dengan orang yang lain. Semuanya berjalan lancar. Saya dapat apa yang saya mahukan. Iaitu gambar belon secara dekat dan semasa juruterbang belon menyalakan api dan sebagainya.

Setelah puas hati dengan hasil yang diambil, saya seterusnya berlegar-legar di kawasan tersebut sehinggalah saya terserempak dengan seorang anggota Rela. Disebabkan perasaan ingin tahu mengenai sukan Paramotor; saya kini menemubual anggota tersebut.

Saya : Assalammualaikum, Encik…

Rela (EN Rajab): W’salam..Ya, boleh saya bantu.?

Saya: Saya nak tahu, tadi ada pengumuman cakap hari ni ada nak buat rekod? (Malaysia book of records)

Rela : Ohh…memang ada, diorang nak buat formasi…Jumlah paramotor sebanyak 30…Tahun ni lagi banyak dari tahun lepas..

Saya : oooo…Jadi sekarang dah ada dalam 12 buah..Diorang berlepas (take-off) dari mana Encik?

Rela : Diorang berlepas dari presint 20…jauh dari sini..

Saya : ooo..patutlah tak nampak…ingatkan takeoff kat sini je..saya tengok benda ni macam menarik..Encik Rajab pernah naik?

Rela : Pernah…Nak naik paramotor ni kena training dulu..tak boleh main bawak jer…

Saya : Wah, saya tak sangka pulak yang En Rajab pernah terbang dengan Paramotor. Jadi senanglah saya nak tanya soalan.

Rela : Boleh…

Saya : Berapa lama minyak (endurance) paramotor ni En Rajab?

Rela : Kira-kira 2jam untuk tangki penuh..

BEGINI….En Rajab tunjukkan cara pengendalian sukan Paramotor

 

 

 

 

 

Saya : ooo..lama la jugak tu..Saya nampak, mereka kena lari dulu sebelum berlepas..

Rela : ya memang…Sebab nak bagi payung tu kembang, baru kita berlepas dengan kuasa kipas…

Saya : ooo..patutlah…Sama macam masa landing, diorang perlu lari sebelum berhenti..

Rela : Haha..memang lah..kalau tak boleh patah kaki…

Saya : Selalunya, berapa darjah maksimum boleh pusing? (Angle of Bank)

Rela : Dalam 30darjah hingga 35darjah..

Saya : Kalau terlebih?

Rela : Kalau terlebih ada kemungkinan tali boleh tersimpul..

EN RAJAB menunjukkan cara pendaratan sukan Paramotor

 

 

Saya :  Kalau sekiranya tali tersimpul? Apa yang perlu di buat En Rajab?

Rela : Kalau tali tersimpul, pilot tu kena cepat2 betulkan tali…

Saya : oooo…mcm tu pulak yer…Kelajuan dia berapa ya? Saya rasa dlm 30kts?

Rela : yer, dalam 30-35knots.

Saya : Bila kali terakhir En Rajab terbang dengan sukan ni?

Rela : Lama dah…

 

KENANGAN…En Rajab menceritakan pengalamannya

 

 

Ketika kami rancak berbual mengenai sukan ini…Tiba-tiba kami dikejutkan dengan bunyi kuat dan jeritan orang ramai…

Rela : Ada satu Paramotor tersangkut di tiang lampu..!!

Orang ramai yang secara kebetulan berada berdekatan mula mengerumuni kawasan tersebut dan apa yang dapat saya dengar ialah, bunyi “shutter” kamera mula kedengaran dengan banyaknya…Hahaha……Bukannya nak tolong!


TERSANGKUT…


CEMAS…


SELAMAT….Juruterbang tunjukkan isyarat “baik” kepada orang awam.

 

Kira-kira 5minit kemudian, bantuan sampai dengan menaiki sebuah trak untuk menurunkan beliau.

 

 

SELAMAT…Tangan diangkat sebagai simbolik..

Setelah beliau turun dengan selamatnya, apa lagi, saya dan jurugambar lain mendekati juruterbang tersebut untuk sesi temubual.

CERITA SAAT GETIR…

Juruterbang melaporkan bahawa salah satu kipas (blade) telah patah menyebabkan dia kehilangan “thrust” dan memaksa beliau untuk “glide”

Juruterbang menunjukkan lokasi dimana kipasnya patah.

Dikerumuni oleh orang awam

 

PUNCA…Salah satu bilah kipas patah semasa penerbangan dibuat memaksa juruterbang untuk mendarat cemas

 

Setelah keadaan kembali menjadi reda, saya kembali bertemu En Rajab dan mengucapkan terima kasih di atas maklumat dan masa yang diluangkan. Saya terus beredar ke perkarangan presint 2 dan dapati belon udara seperti hilang kawalan. Jadi saya dekati kawasan terbabit dengan bantuan anggota Rela (pembantu EN Rajab) untuk memasuki kawasan belon untuk menemubual juruterbang belon.

TUMBANG…Belon dilihat tumbang dan kempis

Saya kemudian mendekati orang ramai yang beratur menunggu giliran dan juruterbang belon kelihatan berdekatan untuk menerangkan keadaan kepada orang ramai.

Beliau mengatakan bahawa faktor cuaca seperti suhu panas dan angin kuat menyebabkan keadaan tidak selamat untuk menaiki belon ketika itu. Tambah beliau, jika ada orang ramai yang ingin duit dipulangkan boleh berbuat demikian di kaunter berdekatan.

“Maaf, keadaan tidak selamat untuk menaiki belon sekarang.

Saya kemudian beredar dari kawasan itu sebelum pulang. Selesai sudah misi untuk membuat “liputan” acara ini.

 

Sekian, Laporan saya dari Putrajaya.

Untuk lihat gambar sila rujuk => https://www.facebook.com/album.php?id=100000560508381&aid=57964

Terima Kasih kerana membaca.

Advertisements

Navigation 15 (S)

(UPD:GH13/14/15 TOTAL 3HRS INC.)

Total Hours : 59:20

Aircraft : DA40

Registration : 9M-NRD

Instructor : SOLO

Date of flying : 2011/03/03

It was a lovely Thursday morning…I stayed up till late night yesterday because I didn’t have any sortie tomorrow (Thursday).  Got a wake up call from my batch mate (Shahrin Shaffie). At first, I thought he just wanted to ask where am I because I’ve been at hangar everyday for the past 2 weeks. When I answered the call, he told that Operations asked me to fly in the afternoon for Navigation because there was no student available. Luckily they informed me early so that I can catchup on 10.30am bus and submit flight plan by 11.10am.

Lucky for me, I still have last Navigation Log and Map from last sortie due to minor emergency that forced me to RTB right after took off. Having Nav Log and Map in hand solved one of my problems. Had a cup of tea and “Nasi Berlauk” at nearby kopitiam early in the morning made me feel better. The only thing left was to hand over Flight Plan to Tower and Operations before I can fly.

Everything was settled 1hour before my Estimated Time of Departure (ETD) which was 0430Zulu (12.30PM local). Went to Flight Ops and look for an instructor for authorization. Everything went fine. I checked the aircraft as usual and found satisfactory. Shorten the story, I took of safely and tracked to Bachok. I was cleared climb and maintain 5000feet.  Weather was so good and visibility more than 10KM. Tracked to Pulau Rhu from Bachok took DA40 around 10mins when maintaining 110kts ground speed, and the distance was around 18NM from Bachok.

Pulau Rhu

Note: Some instructor prefer to fly right on track while the other overhead track. I usually maintain right on track so that I can see my reporting point features on the left.

After overhead Pulau Rhu, TTRT; the check need to be done. Turn Time Reference point and Transmit. Maintaining 5000feet cruise height, well above Gong Kedak (WMGK) control zone. If I maintain cruise level below 4500feet, I need to change frequency to Gong Kedak Approach and report to them my position and ETA for the next reporting point. In this case, I still maintained 122.5 which was Kota Bharu Tower freq.

Maintaining 5000feet, almost the same height with small amount of cumulus clouds.

Next reporting was Penarek. 9mins from Pulau Rhu (with 110kts GS).

Overhead Penarek

Next reporting point was Batu Rakit. But, in order to fly to Batu Rakit, I have to fly over Kampung Merang which in this route is not my reporting point.

Thanks to mother nature for the good weather. I was able to take few photos of the reporting my for my future reference as well as for my fellow juniors. I was cleared to descend to 1500feet and airfield insight when I overhead Batu Rakit. Cleared to join left hand circuit Runway 04 and I was instructed to join via mid downwind.

Successfully touch and go at WMKN (Terengganu) airfield.

Tower : APAC 2458, wind xxx/xx cleared touch and go,right turn to MARANG.

Me : (readback the instructions)


After touch and go, I carried out after Take off check. Right turn tracked to Marang.

I was advised that Pulau Kapas training area was actived and Tower asked me to climb and maintain 5000feet before reaching Marang. So I did “fast cruise” climb speed which is 90kts with 90% power.

From Marang, I then tracked to Kuala Berang. Crosschecked with my GPS of course =p.

I had 9kts tailwind, thus making me early by 1mins from ETA. Normally, pilots need to revised their ATA (Actual Time of Arrival) in case the ETA and ATA differ by 3mins or more. As you can see in the GPS, area with yellow colour depicted on the screen shows high terrain.

I experienced a slight weather (clouds) over head Kuala Berang. Managed to avoids some clouds. Dog-leg procedure applied here =p.

Tracked to Bandar Permaisuri once overhead Kuala Berang.

Tower : APAC 2458, Tower.

Me : Tower go ahead.

Tower: APAC 2458, expect direct to Pulau Perhentian from Bandar Permaisuri.

Me : Copied APAC 2458, standby for ETA perhentian.

Tower : Report again Permaisuri.

Me : Wilco APAC 2458.

So I calculated the ETA,Dist and Track from Permaisuri to Pulau Perhentian and note in Nav Log. Previously, I heard Radio call from Berjaya Air. After I have the ETA in hand, I reported overhead Permaisuri and gave ETA for Perhentian.

Tower : APAC 2458, confirm resume NAV to Pulau Redang?

Me : APAC 2458, if possible proceed to Redang thereafter to Perhentian..

Tower : APAC 2458, copied report again Redang and request REDANG ETA.

Me : Standby APAC 2458.

hahaha..I’ve erased my previous ETA and need to calculate again ETA for Redang. Maybe Berjaya Air have landed safely which allow me to resume my route to Redang. I then calculated the ETA and inform tower.

Still maintained 5000feet at all time and have visual with Pulau Redang.

Runway surrounded with high terrain =p

Overhead Pulau Redang, I set my heading to Pulau Perhentian which was the second last reporting point.

I was ask to descend 3000feet from 5000feet halfway from Perhentian to Bachok. Rejoin as per standard and landed safely 2hours later. Alhamdullilah no snags.

Note : Pictures taken is for my reference as well to other for their Navigation exercise. My advice to my fellow juniors, do watch out your fuel quantity and Min fuel. I’m sure you dont want to end up with fuel exhaustion up there =p. I still practiced safe flying while taking photos. Flying the aircraft was my first priority over taking pictures.

Aviate – Navigate – Communicate.